Daniel Johansson: Allt fler analytiker börjar prata om en AI-bubbla, liknande IT-bubblan

Datum: 3 juli 2024

Musikbranschforskaren Daniel Johansson sammanfattar de första månaderna av 2024 och blickar framåt, vad kan vi förvänta oss av resten av året?

KRÖNIKA

År 1999 skrev jag mina första teknikinriktade nyheter och analyser för den svenska musikbranschen. En av de allra första nyheterna jag skrev handlade om releasen av Napster. Sedan dess har det blivit några tusen artiklar och analyser.

Jag tittar tillbaka lite i min databas och hittar den här nyheten från november 1999:

”CDnow kommer att börja sälja musik för nedladdning nu på fredag. Den första batchen kommer att innehålla 13 000 låtar med musik från bland annat Beck, Frank Zappa, Fatboy Slim, Frank Sinatra, Muddy Waters och många fler artister. Priserna kommer att ligga på 1,49 dollar till 3,49 dollar per låt, och kommer att finnas enbart i Liquid Audio-formatet.”

Detta var alltså fyra år innan iTunes Store lanserades, och nio år innan Spotify släpptes. Det har hänt en del sedan dess.

Jag har haft förmånen att få vara med på det skifte som musikbranschen gått igenom sedan slutet av 1990-talet. Eller, egentligen är det flera skiften: Övergången från fysisk media till downloads, övergången från downloads till streaming, övergången från musikkonsumtion på datorer till huvudsakligen konsumtion på mobila devices, och nu, övergången från ”dum” teknologi till intelligent teknologi.

Den samtida teknologin
Relationen mellan musik och teknik har alltid varit stark. Den samtida teknologin lägger fundamentet för såväl skapandet och produktionen av musik, som framförandet och konsumtionen. Nya format och exponeringsytor introducerar nya sätt att jobba och verka på, och det har alltid varit de aktörer som klarar av att anpassa sig till de nya tekniska ramverken som lyckas bäst.

Den första nyheten jag analyserade på MI år 2024 var att Elvis Presley med start i slutet av året, ger sig ut på turné som AI-hologram:

”Konserten kallas Elvis Evolution, och är framtagen av brittiska Layered Reality. Det verkar som om man kommer blanda olika teknologier, augmented reality som kräver någon form av glasögon, någon form av multisensorisk teknik samt ny projektionsteknologi. Konserten verkar alltså vara lite annorlunda jämfört med andra hologramkonserter, som t ex ABBA Voyage som huvudsakligen bygger på stora LED-skärmar och en avancerad ljussättning, eller som Whitney Houston, Roy Orbison, Dio m fl som varit projektioner av avatarer på en film av genomskinlig plast. Efter konserten kommer besökarna bjudas in till en efterfest. Huruvida AI-Elvis kommer medverka på efterfesten framgår inte.”

Ett paradigmskifte
En stor del av nyheterna hittills under år 2024 har självklart handlat om AI. Vi går igenom ett paradigmskifte som kanske är större än vad hela internet innebar, och det är nog ingen som riktigt vet vart det kommer ta vägen. Här är ett urval av sådant som jag har skrivit om på just det området sedan nyåret:

  • Microsoft integrerar AI-plattformen Suno i Copilot, vilket gör det möjligt att skapa musik direkt i Copilot.
  • Amerikanska artistorganisationen SAG-AFTRA ingår ett samarbetsavtal med Replica Studios kring licensierade AI-röster.
  • TikTok introducerar sin nya funktion AI Song i betaversion.
  • Universal Music Publishing m.fl. inleder en juridisk process mot AI-företaget Anthropic, som tränats på låttexter som förlagen representerar.
  • Svenska branschorganisation KLYS lanserar en AI-strategi som ska fungera som ett verktyg för kreatörer i olika branscher.
  • SoundCloud inleder samarbete med tre AI-företag, Fadr, Soundful och Voice-Swap, vars teknik ska integreras med plattformen.
  • EU-parlamentet röstar igenom den s.k. AI-förordningen.
  • Tyska GEMA och franska SACEM (Stims motsvarigheter) publicerar en undersökning kring AI och musikbranschen, där 15 000 låtskrivare och musikförlag deltagit, som visar att över hälften av alla musikskapare under 35 år använder sig av AI-verktyg.
  • Alibaba demonstrerar en AI-modell som klarar av att generera videos av sjungande personer baserat på enbart en enda bild.
  • TuneTaxi från Nederländerna genererar 1 miljon AI-låtar och ska lansera en plattform som riktar in sig på hela bakgrundsmusikmarknaden.
  • YouTube börjar kräva att användare som publicerar innehåll som har framställts av AI ska taggas, och introducerar en ny funktion för det i Creator Studio.
  • Brittiska BPI inleder en juridisk process mot Jammable (Voicify), som är det vanligaste verktyget för s.k. AI-covers.
  • Delstaten Tennessee i USA introducerar ny lagstiftning som gör det olagligt att använda sig av AI-kloner av andras röster utan att först ha inhämtat godkännande.
  • Universal och Roland tar fram gemensamma riktlinjer kring ansvarsfullt användande i samband med AI och musikskapande.
  • Soundry.ai släpper en plugin som gör det möjligt att prompta musik.
  • Över 200 artister, bl a Billie Eilish, Jonas Brothers, Chuck D, Sam Smith, Katy Perry, Pearl Jam och Nicki Minaj publicerar ett öppet brev som uppmanar plattformar att hantera AI på ett sätt som inte bryter mot deras rättigheter.
  • Den nya AI-plattformen Udio lanseras, som genererar högkvalitativ musik och sång, och som snabbt har fått stor spridning.
  • Aftonbladet testar att presentera nyheter som rap, med hjälp av AI.
  • Wyclef Jean, Justin Tranter och Marc Rebillet finns bland artisterna som gjort musik med Googles nya modell för AI-genererad musik, som kallas Music Sandbox.
  • BMAT och Voice-Swap har introducerat en certifiering för AI-plattformar för att säkra att de tränar sina modeller på godkänt innehåll.
  • Sony Music skickar ut ett öppet brev till 700 AI-företag, med krav om att de måste inhämta tillstånd för att använda deras musik för träning.
  • Eleven Labs tar in 800 milj. kr i kapital och visar upp sin nya AI-plattform för promptbaserat musikskapande.
  • Randy Travis, som tappade sin röst i en stroke år 2013, släpper ny musik med hjälp av en AI-klon.
  • Washed Out släpper musikvideo tillsammans med Open AI och videomodellen Sora.
  • Suno och Udio stäms av amerikanska branschorganisationen RIAA.
  • Universal Music Group lanserar en AI-plugin för sina artister, där de kan skapa AI-modeller av sina egna röster.

Bara ett urval av allt som hänt kring AI och musik senaste månaderna.

Vi kan förvänta oss att ”striden” mellan AI-plattformarna och rättighetshavarna kommer utökas ännu mer under resten av 2024, framför allt nu när de första stämningarna skett. I mångt och mycket liknar situationen det som hände under 00-talet i samband med piratkopieringen, när olika teknikföretag hänvisade till det som i USA kallas ”fair use”.

Nu hänvisar AI-plattformarna till det så kallade TDM-undantaget (text- och datautvinning på svenska), ett undantag som finns till för att man ska kunna skapa ny kunskap och bedriva forskning på olika former av dataset. Rättighetshavarna, inte bara inom musiken, hävdar att TDM inte alls gäller för den sortens träning av AI-modeller, och det här kommer troligen bli en av de absolut viktigaste frågorna att lösa framöver.

Jag tror inte det kommer lösas under 2024, vi kan nog se fram emot flera år av juridiska processer och tolkning av ny lagstiftning, som till exempel AI-förordningen. Trots allt, mycket står på spel, eftersom såväl Open AI’s ChatGPT som Googles Gemini, eller för den delen Midjourney, Dall-E, Stable Diffusion, Suno, Udio och andra plattformar, står och faller med vad de har tränats på.

Allt fler analytiker börjar också prata om en AI-bubbla, liknande IT-bubblan kring millennieskiftet, eller kryptobubblan för den delen. Det är sannolikt att en hel del av de miljarder som idag investeras i företag som strösslar sina pitchar och affärsplaner med begrepp som neurala nätverk, deep learning, reinforcement learning och generativ AI kommer gå samma öde till mötes som många företag som grundades i slutet av 90-talet.

Precis som med nätet och digitala medier för 20-25 år sedan, är vi inne i den där första riktigt stora hajpen, något som Nvidias aktiekurs om inte annat vittnar om. Uppblåst? Ja det är klart, men bortom hajpen kommer nästa fas, när teknologin sätter sig och på allvar börjar förändra samhälle och ekonomi.

Vi är inte riktigt där än, men vi kommer dit. De startups som idag kan identifiera de potentiella ”hålen” på den kommande marknaden, efter att den första hajpen har lagt sig, tror jag är de som kommer överleva och kunna få en viktig position under resten av 20-talet, och kanske framför allt under 30-talet.

Fler juridiska processer
På musikens område är vi bara i början av dessa förändringar, och under resten av 2024 kommer vi troligen se fler juridiska processer och ett utökat ”krig” mellan AI-företagen och branschen. En del ser detta som något negativt, att upphovsrätten återigen ska komma in och förstöra för teknikutvecklingen, men jag ser det tvärtom.

Det är just den där balansgången mellan återhållande rättigheter, etik och moral, och hastig teknikutveckling som skapar riktigt bra produkter. Hade upphovsrätten ”dött” där under 00-talet så hade inte Spotify tvingats utveckla en produkt som var överlägsen fullösningarna, och en stor del av den svenska musiktech som hänt under de senaste 15 åren hade troligen aldrig sett dagens ljus.

Så, det blir spännande att se vad som händer under de kommande månaderna. Jag återkommer.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se