KRÖNIKA
År 1999 skrev jag mina första teknikinriktade nyheter och analyser för den svenska musikbranschen. En av de allra första nyheterna jag skrev handlade om releasen av Napster. Sedan dess har det blivit några tusen artiklar och analyser.
Jag tittar tillbaka lite i min databas och hittar den här nyheten från november 1999:
”CDnow kommer att börja sälja musik för nedladdning nu på fredag. Den första batchen kommer att innehålla 13 000 låtar med musik från bland annat Beck, Frank Zappa, Fatboy Slim, Frank Sinatra, Muddy Waters och många fler artister. Priserna kommer att ligga på 1,49 dollar till 3,49 dollar per låt, och kommer att finnas enbart i Liquid Audio-formatet.”
Detta var alltså fyra år innan iTunes Store lanserades, och nio år innan Spotify släpptes. Det har hänt en del sedan dess.
Jag har haft förmånen att få vara med på det skifte som musikbranschen gått igenom sedan slutet av 1990-talet. Eller, egentligen är det flera skiften: Övergången från fysisk media till downloads, övergången från downloads till streaming, övergången från musikkonsumtion på datorer till huvudsakligen konsumtion på mobila devices, och nu, övergången från ”dum” teknologi till intelligent teknologi.
Den samtida teknologin
Relationen mellan musik och teknik har alltid varit stark. Den samtida teknologin lägger fundamentet för såväl skapandet och produktionen av musik, som framförandet och konsumtionen. Nya format och exponeringsytor introducerar nya sätt att jobba och verka på, och det har alltid varit de aktörer som klarar av att anpassa sig till de nya tekniska ramverken som lyckas bäst.
Den första nyheten jag analyserade på MI år 2024 var att Elvis Presley med start i slutet av året, ger sig ut på turné som AI-hologram:
”Konserten kallas Elvis Evolution, och är framtagen av brittiska Layered Reality. Det verkar som om man kommer blanda olika teknologier, augmented reality som kräver någon form av glasögon, någon form av multisensorisk teknik samt ny projektionsteknologi. Konserten verkar alltså vara lite annorlunda jämfört med andra hologramkonserter, som t ex ABBA Voyage som huvudsakligen bygger på stora LED-skärmar och en avancerad ljussättning, eller som Whitney Houston, Roy Orbison, Dio m fl som varit projektioner av avatarer på en film av genomskinlig plast. Efter konserten kommer besökarna bjudas in till en efterfest. Huruvida AI-Elvis kommer medverka på efterfesten framgår inte.”
Ett paradigmskifte
En stor del av nyheterna hittills under år 2024 har självklart handlat om AI. Vi går igenom ett paradigmskifte som kanske är större än vad hela internet innebar, och det är nog ingen som riktigt vet vart det kommer ta vägen. Här är ett urval av sådant som jag har skrivit om på just det området sedan nyåret: