Creative Board

Vårt Creative Board är ett nätverk med peroner som sitter på kunskap, kompetens och erfarenhet som våra entreprenörer och startups kan ta hjälp av både för inspiration och rådgivning. Med andra ord ett ytterligare stöd för våra startups att använda sig av i sin utveckling på resan mot att skapa hållbara bolag som löser både nutida och framtida utmaningar.

Daniel Johansson

Daniel Johansson är forskare och lärare på Linnéuniversitet och Högskolan i Innlandet i Norge. Han har arbetat med många av musikindustrins branschorganisationer genom åren och skriver om utvecklingen inom tech och musik för branschsajten musikindustrin.se.

Daniels forskning är dels fokuserad på streamingekonomin, plattformar och fördelningsmodeller, och dels på hur musikbranschen påverkas av olika teknikskiften som till exempel AI.

Christina Löwenström

Christina Löwenström  är en entreprenör inom Blockchain, kryptovalutor och musikrättigheter. Hon är medgrundare och tidigare VD för Zeptagram, en blockchainbaserad plattform för tokenisering och försäljning av musikrättigheter.

Michael Blair

Michael Blair är en amerikansk musiker, producent och konsult bosatt i Stockholm som bland annat har arbetat med medlemmar från Beatles, Rolling Stones och Kinks. Som musiker har Michael samarbetat med bland andra Tom Waits, Lou Reed, Elvis Costello, Candlemass, R.E.M., Weeping Willows och poeten Allen Ginsberg.

Han håller praktiska workshops i klassisk stil, med fokus på att utveckla en kreativ identitet, skapa långvariga nätverk och bygga nya verksamheter. Michael har bland annat föreläst vid Stockholms Handelskammare, South by Southwest i Austin och Jeunesses Musicales International i Bryssel.

Niclas Molinder

Niclas Molinder är låtskrivare, musikproducent och musiker och har jobbat med artister som Miley Cyrus, Lady Gaga och Mary J Blige. Niclas driver även flera organisationer som fokuserar på att innovera data- och rättighetshanteringen inom musikbranschen.

2014 grundade han SessionStudio tillsammans med Max Martin, Björn Ulvaeus och Ash Pournouri. Visionen är att etablera en standard för hur musikskapare kopplas till ett verk utifrån sina olika roller, så att alla inblandade kan få ersättning när musiken används.

Niclas Molinder har också grundat Music Rights Awareness Foundation tillsammans med Max Martin och Björn Ulvaeus med syftet att öka förståelsen för musikrättigheter globalt.

Fredrik Berglund

Fredrik Berglund är entreprenör, konsult och lärare med fokus på kulturbranschen, event och digitala musiktjänster. Han är bland annat medgrundare och styrelseordförande i We Are Voice; en musiktjänst som hanterar både grafiska och audiella musikrättigheter. Fredrik har också uppdraget som Director Cantorum på Örebro universitet.

Med drygt 25 års erfarenhet inom utbildningsbranschen jobbar han numera främst som konsult inom det egna musikbolaget Leafstreet där han är VD.

Örjan Serner

Örjan Serner har lång erfarenhet som entreprenör inom utveckling av bolag; dels som grundare till en rad egna företag och dels som investerare och konsult inom företagsutveckling. Örjan har varit delaktig i att utveckla över 50 bolag i olika branscher genom åren, både tjänste-, produkt- och distributionsbolag.

Med titlar som Senior Investment Manager och vice VD i börsnoterat investmentbolag, är Örjan idag aktiv i ett eget investmentbolag och arbetar dessutom både som styrelseordförande och ledamot i en rad företag.

Sophia Johansson

Sophia Johansson har lång erfarenhet av att utveckla och leda bolag genom tillväxt och förändring. Hon har arbetat både som entreprenör och rådgivare, med fokus på affärsstrategi, finansiering och styrelsearbete. Genom åren har hon stöttat företag i att utveckla sin affärsmodell, attrahera kapital för tillväxt och skapa hållbara strategier för expansion.
Med titlar som VD, Investment Manager och strategisk rådgivare har Sophia arbetat med både noterade och onoterade bolag. Hon har lett företag genom förändringsresor, internationell expansion och kapitalanskaffning. Idag driver hon Jsson Growth Consulting, där hon stödjer entreprenörer och ledningsgrupper i att utveckla sina verksamheter och navigera i förändringsprocesser. Hon är också aktiv i styrelserummet, där hon bidrar till strategisk styrning och långsiktig utveckling.

Jenny Björk

Jenny Björk- affärsutvecklare, projektledare & konsult, är en passionerad musiknörd och affärsstrateg med ett brinnande intresse för den kreativa näringen. Hon är en nätverksbyggare av rang, med ett unikt affärssinne och en förmåga att förvandla kreativa idéer till verklighet. Med lång erfarenhet inom co-working, hospitality och underhållningsbranschen, fungerar Jenny som en brygga mellan kreatörer och affärsvärlden.