Från Kickstartersuccé till produktion – GLORB redo för leverans

Datum: 30 oktober 2024

Efter att ha tagit in över 4,5 miljoner kronor i förbeställningar på Kickstarter är det nu bråda tider för Glorb för att hinna producera och leverera glorbarna innan jul till de nära 2500 personer som har backat kampanjen.

Alexander Osika som är grundare och CEO på GLORB är nyss hemkommen från Kina efter att ha arbetat med fabriksteamet på plats för att skapa verktyg för att effektivisera produktionen och sätta upp kvalitetskontrollprocedurer. Brewhouse Inkubator tog en titt bakom kulisserna och passade på att stämma av läget med Alexander.

— Vi har fått en fantastisk start. Fabriken har lyckats öka produktionen från 500 till runt 1000 GLORB per vecka. Detta innebär att vi hinner med målet vi satte vid lansering; att alla förbeställda enheter ska skickas nu i oktober, säger Alexander.

Med uppstartade produktionsled och påbörjade leveranser ber vi Alexander fundera på vad som har varit de stora utmaningarna så här långt.

— En stor utmaning har varit att få till en produkt och produktion som lever upp till våra egna högt ställda kvalitets- och hållbarhetskrav. GLORB baseras ju på LED-teknik som är väldigt energisnål i sin förbrukning. Vi har också haft ett cirkulärt tänk i designprocessen, och har försökt bygga den så att så mycket av komponenterna ska kunna återanvändas och återvinnas om något skulle gå sönder. Vi hade hoppats kunna tillverka produkten i biobaserad plast, men det visade sig vara svårt. Det är dock fortfarande ett mål som vi fortsätter att arbeta mot.

 

 

Det är mycket på gång framåt och Alexander berättar att fokus nu ligger på att bygga upp lager av produkten både i Europa och Amerika. Dessutom är fler nya produktlanseringar planerade för nästa år.

— Det känns jättebra och spännande att vi nu har ett otroligt team på plats och en plan för hur vi ska fortsätta bygga ett ekosystem av produkter i vår nisch.

 

Läs mer om GLORB och FÖLJ DERAS RESA HÄR

GLORB är en del av Brewhouse Inkubator