Nordic Bass Fest ’25 – Chain of Sounds lyfter kontrabasen i ny livesatsning
Datum: 2 juli 2025
Med festivalen Nordic Bass Fest ’25 tar Chain of Sounds nästa steg i sin resa – från testmiljö för basutrustning till fysisk mötesplats för musiker, tekniknördar och nyfikna öron.
Bakom satsningen står Nisse Palm, grundare av Chain of Sounds – en av Brewhouse Inkubators musiktech-startups. Plattformen riktar sig främst till kontrabasister, med målet att bli ett digitalt nav för att jämföra mikrofoner, pickups, förstärkare och annan utrustning. Även elbasister är välkomna – särskilt så kallade doublers som spelar båda instrumenten.
Nu utökas verksamheten med en helt ny festival: Nordic Bass Fest ’25 arrangeras den 26–28 september i Göteborg, med konserter, workshops, utställningar och föreläsningar. Bland gästerna finns en världsartist inom kontrabas – ett stort namn i genren som kommer till Sverige för första gången i detta sammanhang.
“Det här är ett naturligt nästa steg. Vi bygger en plattform för basister, men vi vill också skapa verkliga möten. Nordic Bass Fest är en plats där kunskap, inspiration och ljudideal får ta plats live.”
– Nisse Palm, Chain of Sounds
Festivalen hålls på Surr Arena i Göteborg, och biljetter finns nu till försäljning via nordicbassfest.com. Förutom konsertprogrammet innehåller festivalen en utställarzon där deltagare får prova utrustning från ledande tillverkare. Målet är att kombinera lyssnande, lärande och labbande – precis som på Chain of Sounds digitala plattform, fast IRL.
Exklusiv konsert
I anslutning till festivalen har Nisse Palm även lyckats boka en världsunikt trio till en separat konsert i Johannebergskyrkan i Göteborg. Den internationellt hyllade kontrabasisten Edgar Meyer kommer för första gången till Europa med violinisten Tessa Lark och cellisten Joshua Roman – tre musiker i absolut världsklass.
Ett måste för alla stråknördar, basentusiaster och musikälskare.
🎫 Ta del av konsertinformationen här
Nordic Bass Fest är ett tydligt exempel på hur en inkubatorstartup kan testa nya inkomstben och bygga varumärke genom kombinationen av digitalt innehåll och fysiska upplevelser.